Denne modulen er under utvikling i samarbeid med Rådet for psykisk helse, med støtte fra Stiftelsen Dam.
Skolevegring er en kompleks utfordring som berører både eleven som unngår skole og dens familie, så vel som skolens personale. Det handler om et barns nektelse eller motstand mot å gå på skolen, ofte grunnet underliggende emosjonelle eller psykiske problemer som angst, depresjon, eller sosiale vanskeligheter. Dette fenomenet må ikke forveksles med skulk, som vanligvis ikke har de samme underliggende psykologiske årsakene.
For å håndtere skolevegring er det viktig med en tidlig og helhetlig tilnærming. Skolepersonalet, foreldre og helsearbeidere bør samarbeide om å identifisere årsakene til vegringen og utvikle en plan for å hjelpe barnet tilbake til skolen.
Å overvinne skolevegring krever tålmodighet, forståelse og samarbeid mellom alle involverte parter. Målet er å gi barnet de verktøyene det trenger for å føle seg trygg og komfortabel i skolehverdagen, og slik støtte deres videre lærings- og utviklingsprosess.
Modulen er under utvikling og ferdigstilles våren 2025.